Acum un an problema monitorizarii accesului la Internet in cadrul firmelor a luat amploare. In iunie 2012 Comisia Europeana prin Regulamentul de protectie a datelor a hotarat reglementarea la nivel european a tipului de informatii ce pot fi urmarite de firme. Astfel angajatorii vor fi obligati sa obtina in scris acordul angajatului pentru culegerea unei serii de date, si doar a acestora, care sa asigure buna desfasurare a activitatii, pentru a preveni incalcarea legii sau daune aduse firmei.
Si acum, ca si
atunci exista pareri pro si contra, exista angajati si angajatori,
fiecare cu propriile interese si dorinte. Pe de o parte sunt angajatii
care doresc sa isi pastreze dreptul la intimitate si caracterul privat
al activitatii lor pe Internet, pe de alta parte sunt angajatorii care
sunt de parere ca utilizarea Internetului in scop personal este in
detrimentul afacerii,deoarece intreg echipamentul pe care se desfasoara
activitatea este proprietatea firmei pe de o parte, iar pe de alta se
pierde timp pretios care ar putea fi dedicat activitatii de business.
In timp ce angajatii
pot aduce impotriva utilizarii programelor de monitorizare motive ca
dreptul la libera exprimare, la intimitate, angajatorii au dreptul si
obligatia de a proteja afacerea, astfel ca pot impune restrictionarea
utilizarii e-mailului si navigarii pe Internet in scop personal, a
downloadului si uploadului de informatie.
Pentru a construi o
cale de mijloc intre cele doua perceptii se recomanda, si in curand va
fi obligatoriu, crearea unui ghid al angajatului, care sa stipuleze clar
drepturile si indatoririle in ceea ce priveste utilizarea Internetului –
ce activitati si in ce interval orar sunt permise. Pentru a ajuta
angajatii sa se adapteze noilor reglementari, o solutie ar fi instruirea
lor in ceea ce priveste pericolele de pe Internet pentru siguranta
aparaturii, a informatiei si a influentei negative a acestora asupra
activitatii companiei.
Pentru a facilita
adaptarea, monitorizarea poate fi partial intrerupta in timpul pauzelor
acordate angajatilor, astfel incat acestia sa poata rezolva problemele
presante care ii impiedica sa se concentreze asupra activitatilor. Un
studiu citat de revista Time a
aratat ca permitand angajatului sa ia o scurta pauza pentru a urmari un
filmulet video, a citi un articol de interes personal, a raspunde unui
e-mail presant a dus la o mai buna concentrare pe problemele de
business, decat interdictia totala.
Regulile de
monitorizare utilizate depind de politica interna a fiecarei firme. Este
responsabilitatea administratorului de retea sa configureze programul
de monitorizare si sa personalizeze regulile in functie de domeniul de
activitate si de necesitatea utilizarii Internetului in functie de
industrie si departament in cadrul firmei. Rolul managerului este de a
interveni doar in momentul in care programul de monitorizare semnaleaza o
incalcare a regulilor. Daca exista in functiune o astfel de politica,
angajatul trebuie sa fie constient ca orice informatie transmisa cu
ajutorul echipamentului de la locul de munca este proprietatea firmei
si astfel caracterul lor privat se pierde. In schimb tine de etica in
afaceri ca angajatorul sa nu faca publica informatia obtinuta si sa o
utilizeze doar in cazul in care este necesar.
Monitorizarea
conexiunii la Internet nu trebuie privita ca o incalcare a drepturilor
angajatului, ci ca o metoda de prevenire a pericolelor la adresa firmei.
Pericolele pot varia de la infectarea echipamentului cu malware, la
scurgerea de informatii, la realizarea de activitati ilegale, toate cu
un potential efect negativ asupra activitatii firmei.
WFilter este un software de
monitorizare, filtrare si blocare a Internetului usor de configurat,
care va ofera o serie de rapoarte detaliate legat de utilizarea
Internetului in cadrul firmei. Pentru a afla mai multe detalii despre
modul de functionare urmariti aici articolele dedicate produsului. >>
Comments
Post a Comment